MotoOES

ul . Wrocławska 48
Kraków 30-011

TEL  +48 12 633 49 77

Aktualności

GF
Odsłony: 705

listek4 czerwca 2018 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące zdobywania uprawnień do kierowania pojazdami. Z dnia na dzień coraz częściej się o tym mówi. My, nauczeni doświadczeniem wcześniejszych lat napiszemy tak: "Pożyjemy zobaczymy...".

Wiele razy już media robiły szum odnośnie zmian i wielokrotnie te zmiany nie nadchodziły lub były przesuwane. Dlatego jesteśmy bardzo ostrożni w wyrażaniu opinii. Obecnie trwają zmiany w rządzie, wiemy, że nowi ministrowie mają jeszcze jakieś inne pomysły dotyczące tych zmian, wiemy również, że Krajowe Stowarzyszenie Egzaminatorów również próbuje przeforsować kilka swoich pomysłów, dlatego okres 6 miesięcy to kupa czasu, podczas którego jeszcze wszystko jest możliwe.

Nie będziemy tutaj pisali o samych zmianach jakie mają wejść, jest na ten temat pełno artykułów i pojawiają się co chwila kolejne. Jeżeli jeszcze na żaden nie trafiliście to chociażby tutaj możecie o tym poczytać: http://moto.onet.pl/prawo-jazdy/prawo-jazdy-po-nowemu-od-4-czerwca-2018-roku/zl25zg

Żeby nie było. Same zmiany uważamy za konieczne. Jesteśmy w ogonku krajów europejskich pod względem ilości wypadków na drogach oraz ilości ofiar śmiertelnych. W jakiś sposób należy zdyscyplinować nagminnie łamiących przepisy. Ale czy wszystkie pomysły są dobre? Tutaj mamy wątpliwości.

To, z czym mamy największy problem, to obowiązkowe szkolenie w okresie między 4 a 8 miesiącem posiadania uprawnień. Po pierwsze jedna godzina jazdy w warunkach specjalnych to zdecydowanie za mało aby nauczyć się czegoś pożytecznego. Jak najbardziej jesteśmy za takimi szkoleniami i mocno zachęcamy naszych kursantów aby brali w nich udział, ale żeby takie szkolenie miało sens, musi trwać co najmniej 4-5 godzin. Po drugie, brak w naszym kraju infrastruktury. Ilość ODTJ, które będą prowadziły takie szkolenia możecie sobie sprawdzić tutaj: http://www.odtj.wordy.pl/ . Na chwilę obecną ODTJ jest kilkanaście. W samej tylko Warszawie w 2016 roku uprawnienia dla kategorii B uzyskało 25 tys. osób. A to oznacza, że chcąc przeszkolić taką ilość osób jeden ODTJ musiałby zatrudnić trzech instruktorów, którzy przez 24 godziny na dobę, 365 dni w roku prowadziliby tylko tego typu szkolenia. A gdzie szkolenia dla osób ubiegających się o kwalifikację wstępną albo kandydatów na instruktorów nauki jazdy? A co z takimi województwami jak Zachodniopomorskie, Warmińsko-Mazurskie czy Podkarpackie gdzie ODTJ nie ma w ogóle?

Drugi punkt zmian, który budzi nasze wątpliwości to fakt, czy napewno ograniczenie prędkości na autostradzie dla młodych kierowców podniesie bezpieczeństwo na drogach?

Ale wróćmy do najczęściej zadawanych pytań. Tym artykułem chcemy rozwiać kilka wątpliwości na podstawie różnych przypadków. Odpowiadamy na pytania, które często się pojawiają ale rzadko można znaleźć na nie odpowiedzi.

 

Przypadek 1 - Nie miałem wcześniej żadnego prawa jazdy i robię uprawnienia na kategorię B

Jeżeli odbierzesz prawo jazdy przed 4 czerwca to zmiany Cię nie obejmą. Jeżeli po 4 czerwca to już tak. Uwaga! Obowiązuje data odebrania dokumentu a nie data egzaminu!

 

Przypadek 2 - Mam uprawnienia kategorii B i chcę dorobić uprawnienia na kolejna kategorię (A, B+E, C, C+E, D)

Przepisy Cię nie dotkną. Obowiązują jedynie osoby które odbierają dokument dla kategorii B

 

Przypadek 3 - Nie mam żadnych uprawnień, ale chcę zrobić uprawnienia tylko motocyklowe (AM, A1, A2, A)

Nowe przepisy Cię nie dotyczą, patrz przypadek 2

 

Przypadek 4 - Od 10 lat posiadam uprawnienia motocyklowe, chcę zrobić uprawnienia na kategorię B

Fakt posiadania wcześniej uprawnień motocyklowych nic nie zmienia. Doświadczeni kierowcy, którzy zdecydują się zrobić prawko kategorii B, będą traktowani jak osoby "świeże". W tym wypadku wszystkie obostrzenia będą Cię obowiązywały.

 

Przypadek 5 - Po 4 czerwca 2018 roku utracę uprawnienia (przestępstwo drogowe, alkohol, punkty)

W tym przypadku po odzyskaniu uprawnień również będą obowiązywały już nowe przepisy.

 

Jeżeli zmiany wejdą w życie to będzie to bardzo ciężki cios przede wszystkim dla osób notorycznie łamiących przepisy ruchu drogowego. Obecnie stosunkowo łatwo odzyskać uprawnienia, po zmianach stracić uprawnienia (zwłaszcza w okresie próbnym) ale odzyskać je, a zwłaszcza utrzymać będzie już trudniej. Szczególnie bolesne może się to okazać dla osób zawodowo pracujących jako kierowcy.

Przypadek 6 - Pracuję jako kierowca, stracę uprawnienia i odzyskam je po 4 czerwca

Po odzyskaniu uprawnień będzie Cię obowiązywał ośmiomiesięczny zakaz pracy jako kierowca.

 

Jeżeli posiadacie uprawnienia lub wkrótce je zdobędziecie, to szanujcie je. Utrata uprawnień i odzyskanie ich po 4 czerwca będzie oznaczało że blisko przez rok (wliczając w to nowy kurs i egzaminy) będziecie pozbawieni możliwości zarobkowania jako kierowca. Niezależnie czy na etacie czy prowadząc własną działalność gospodarczą.

Nastaną mroczne czasy, więc uważajcie.

 

Jakie oprócz taryfikatora oraz punktów karnych kary będą czyhały na kierowców?

Przypadek 7 - W okresie próbnym popełnię dwa wykroczenia

Starosta wyda decyzję aby przedłużyć Ci okres próbny o kolejne dwa lata

Przypadek 8 - W okresie próbnym popełnię trzy wykroczenia lub jedno przestępstwo w ruchu drogowym

Starosta wyda decyzję o cofnięciu Ci uprawnień do kierowania pojazdami dla wszystkich posiadanych kategorii, a to oznacza, że będziesz musiał rozpocząć kurs na prawo jazdy od nowa

Przypadek 9 - A może by tak bez uprawnień

W przypadku osób, które nigdy nie posiadały uprawnień do kierowania pojazdami, kara wynosie 500 pln (posiadając prawo jazdy innej kategorii - 300 pln). Jednakże może zostać w przypadku recydywy orzeczony sądowny zakaz prowadzenia pojazdów.

Jeżeli Twoje prawo jazdy zostało zawieszone na 3 miesiące i zdecydujesz się prowadzić pojazd, okres ten zostanie wydłużony o kolejne 3. Następne zatrzymanie w okresie zawieszenia prawa jazdy będzie oznaczało cofnięcie uprawnień do kierowania pojazdami dla wszystkich posiadanych kategorii prawa jazdy.

Natomiast w sytuacji gdy zdecydujesz się wsiąść za kierownicę pomimo faktu cofnięcia uprawnień lub posiadania sądowego zakazu prowadzenia pojazdów, będziesz sądzony jako przestępca i będzie Ci grozić kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

 

Historia CEPiK 2.0

Prace nad systemem CEPiK 2.0 trwają od września 2013 roku. Szumnie zapowiadany miał być lekiem na całe zło na naszych drogach. Od niesfornych kierowców po pojazdy zagrażające bezpieczeństwo. Wprowadzony miał być błyskawicznie bo już na początku 2015 roku. Niestety nie udało się i termin został przesunięty na styczeń 2016 roku. Po ważnej kontroli pojawiły się wątpliwości czy system będzie gotowy i zalecono przesunięcie jego wprowadzenia. Tak też się stało i wyznaczono nową datę na styczeń 2017. Gdy rok 2016 powoli chylił się ku końcowi okazało się, że i ta data nie jest realna. W kuluarach powiadano że najbardziej realnym jest rok 2019 a nawet 2020.

I to wszystko za nasze pieniądze. Wyobraźcie sobie prywatną firmę, która przez pięć lat nie wydaje swojego produktu na rynek co chwila obiecując że już za chwileczkę, już za momencik. Gdy o sprawie zrobiło się znowu trochę głośniej ogłoszono kolejny już termin czyli 4 czerwca 2018 roku. Jeżeli ktoś oglądał film Terminator to może sobie tą datę porównać mniej więcej do daty uruchomienia SKYNETu, bo podejrzewamy, że właśnie taki będzie efekt włączenia tego systemu. Dlaczego tak sądzimy? Ponieważ na początku listopada CEPiK 2.0 został uruchomiony częściowo w zakresie rejestracji pojazdów i badań technicznych co spowodowało kompletny chaos i paraliż systemu. Problemy trwają nadal chociaż minął już ponad miesiąc. Wyobraźcie sobie co będzie się działo gdy po 4 czerwca do okienek urzędów uda się ok 50 tys. obywateli miesięcznie w całej Polsce  sprawie nadania uprawnień, odbioru dokumentu itp.

I znowu, dlaczego o tym wszystkim piszemy? Ponieważ, pomimo tego, że system miał być wprowadzony w 2015 roku a powoli kończy nam się rok 2018 NADAL nie ma żadnych wykonawczych aktów prawych do tych zmian. Co to oznacza? Patrz poniżej.

Przypadek 10 - Nie udało mi się zrobić szkolenia w ODTJ w wymaganym czasie, lub zapomniałem donieść dokument do wydziału komunikacji

Pytaliśmy w wydziale komunikacji w Krakowie. Nie wiadomo co będzie, bo nie ma przepisów. Być może prawo jazdy zostanie zawieszone do czasu doniesienia dokumentu, a być może zostaną cofnięte uprawnienia.

 

Przypadek 11 - Pomimo zakazu, podejmę pracę przed upływem 8 miesięcy.

Pytaliśmy w Wydziale Ruchu Drogowego w Krakowie. Nie wiadomo co będzie. Nie ma żadnych aktów prawnych. Być może kierowca będzie karany w trybie mandatowym, a być może kara będzie nałożona na pracodawcę.

 

Jak widzicie jest śmiesznie. Choć w naszej opinii jest to raczej śmiech przez łzy, bo choć mija już 3 rok od pierwszej planowanej daty wprowadzenia systemu i wydano grubo ponad 100 mln złotych, nadal wszystko wydaje się być w fazie pomysłów, projektów czy koncepcji. Co więcej, pracownicy wydziałów komunikacji nieoficjalnie przyznają, iż z Warszawy płyną sygnały że raczej nie ma co liczyć na wprowadzenie tego systemu w tym terminie. Jak już pisaliśmy na początku "pożyjemy, zobaczymy..."

 

Jeżeli macie jakieś pytania związane z planowanymi zmianami, dajcie znać. Postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości. Dajcie też znać jak oceniacie planowane zmiany. Zgadzacie się z nimi czy uważacie, że chodzi tylko o wyciąganie kasy?

Kategoria:

Copyright © 2018, MotoOES. All Rights Reserved.